Kanal Tedavisi

Dişimiz kabaca dış kısmında sert dokuların olduğu içindeki boşlukta ise dişin özü dediğimiz ayrıca dişe ait sinirlerinde bulunduğu pulpa kısmını içermektedir. Ağız içerisindeki bakterilerin çeşitli yollar ile diş özünü ve kök kanallarını geri dönüşümsüz olarak enfekte etmesi sonucu diş canlılığını yitirir. Kanal tedavisinin bir seçenek olarak düşünülemediği çok eski zamanlarda tedavi olarak enfeksiyon kaynağı olan dişin çekimi düşünülürdü. Ancak günümüzde kurtarılabilir her dişin bizim için değerli olduğu düşüncesiyle enfekte olmuş dokunun çıkarılması ve kök kanallarının temizlenmesini içeren bir dizi basamaklar sonucu dişi çekmeden enfeksiyonu tedavi ediyoruz. Tedavi edilememesi durumunda yaygın enfesiyon çevre dokulara yayılır kemik kaybı dahil birçok olumsuz sonuçlara sebebiyet verir.

Kanal tedavisi nasıl yapılır?

Öncelik olarak enfeksiyon kaynağı olan ilgili diş, hastanın ağrı hikayesi ve yardımcı tanı materyalleriyle diş hekimi tarafından tespit edilir. Dişte çürük doku yoksa dişte döner alet ile dişin anatomik yapısına uygun bir şekilde bir delik açılır ve pulpa odasına ulaşılır çürük varsa temizlenir, pulpa dokusu (dişin sinirlerini de içeren özü) çıkarılır ve kök kanalları çeşitli sıvılarla dezenfekte edilerek kök kanallarının enfekte olmuş sert dokusu eğe adı verilen aletlerle tıraşlanır, kanallar doluma uygun olacak şekilde genişletilir. Enfeksiyonun büyüklüğüne bağlı olarak bir veya birkaç seansla enfeksiyon tamamen temizlenir ve kök kanalları uygun materyaller ile doldurulur. İki veya daha fazla seans yapılacaksa oluşan boşluğa tükürük ve yemek artıklarının girmemesi adına geçici dolgu yapılır. Daha sonra tedavi tamamen bitirilince dişin üst yapısı kalıcı olarak restore edilerek tedavi tamamlanır.

Kanal tedavisi yapılmazsa ne olur?

Diş kökünde çene kemiğini de içeren irin dolu apse oluşumu diş kökü ve etrafındaki kemik dokusunun kaybına yol açar. İleri dönemde diş çekilmek zorunda kalınır ayrıca kaybedilen kemik dokusu sebebiyle alternatif tedavi yöntemlerinin de başarı ihtimali düşer. Çünkü diş kaybından oluşan boşluğu tamamlamak için ya sabit veya hareketli protez planlaması yapılır ya da implant düşünülür ancak her iki tedavide de kemik kaybı tedavinin seyri açısından büyük ölçüde sorun teşkil etmektedir.

Kanal tedavisi sırasında ağrı çeker miyim?

Her dental tedavide olduğu gibi kanal tedavisinde de etkili bir anestezi ile hastanın ağrı çekmesi engellenir. Uygun anestezi ve konforlu bir tedavi ile hastada oluşacak hassasiyet ve rahatsızlık engellenebilir.

Kanal tedavisi sonrası ağrı çeker miyim?

Kanal tedavisi hastanın ağrısını ortadan kaldırmaya yönelik bir tedavidir. Ancak tedavi bittikten sonra iyileşme sürecince (7-15 gün) hassasiyet ve hafif ağrı hissedilebilir. Bu durumda reçetesiz temin edilebilen ibuprofen veya naproksen türevi ağrı kesiciler kullanılabilir. Ağrı ve hassasiyet zamanla azalarak ortadan kaybolacaktır. Ağrı kaybolmayıp giderek şiddetli hal alıyorsa en kısa zamanda diş hekimine başvurulmalıdır. Kanal tedavisi sonrası dikkat edilmesi gerekenler Tedavi sonrasında ilk 2 saat boyunca bir şey yenilmemeli, içilmemelidir. Seans sayısı fark etmeksizin her kanal tedavisinden sonra iyileşme sürecinde tedavi edilen dişin bulunduğu taraf ile çiğneme yapılmamasına dikkat edilmelidir. İyileşme sürecinde aşırı soğuk veya sıcak yiyecek ve içecekler tüketilmemelidir. Kanal tedavisi yapılan diş ağızda ne kadar kalabilir? Etkili bir kök kanal tedavisinin başarı oranı %95’ten fazladır. Bu sebeple tedavi prosedürlerinin yerine getirildiği bir kanal tedavili diş etkili bir ağız hijyeni sağlandığı durumda ömür boyu kullanılabilir.

Aşırı çürümüş dişlerde kanal tedavisi

Kron dediğimiz dişin ağızda görünen baş kısmının aşırı çürük ile harap olması durumunda etkili bir kanal tedavisinden sonra normal dolgu yapılması dişin kırılma riskini arttırır. Bu durumda post adı verilen metal veya fiber materyalin kök kanallarının içerisine uygulanması sonucu hem dişin kök kısmının hem de kron kısmının dayanıklılığı arttırılmış olur. Böylelikle dişin kırılma riski azaltılır ve dişin ağızda kalma süresi uzatılır.

Kanal tedavisi sonucu dişte renklenme olur mu?

Kanal tedavisi sonucu diş canlılığını yitirir. Bu sebeple zaman içerisinde renkleme durumu görülebilir. Fakat bu durumun diş hekiminin kron içerisine uygulayacağı beyazlatıcı ajanlar ile düzetilebilir.

Kanal tedavisi başarısızlık durumları

Hekim tarafından uygulanan başarılı bir tedaviye rağmen kanal tedavisinde başarısızlık görülebilir. Bunun birçok sebebi vardır. Bunlar;

• Anatomik olarak bir dişte normal kanal sayısından daha fazla sayıda kanalların bulunması sonucunda bu ekstra kanalların en az birinin temizlenmeden bırakılması.
  • Kök kanallarında temizleme solüsyonlarına dirençli inatçı bakterilerin bulunması ve bu bakterilerin faaliyetleri sonucu dişin tekrar enfeksiyon kapması.
  • Kök kanallarında çatlak bulunması.
  • Tedavi sonrası yapılan restorasyonun sızdırması sonucu bakterilerin tekrardan kök kanallarına ulaşıp enfeksiyona sebep olması.

Kanal tedavisi yinelenebilir mi? (Retreatment)

Çeşitli sebeplerle başarısız olan kanal tedavili diş tekrar tedavi edilebilir ancak bu tedavi normal kanal tedavisine göre daha zahmetlidir ve başarı oranı ilk tedaviye göre daha düşüktür.

Sorunuz mu var?

WhatsApp hattımız üzerinden bizlere her zaman sorularınızı sorabilirsiniz, online randevu oluşturabilirsiniz.

Beyza Nur Çakır
2023-03-18
Dişçi korkum olduğu için dolgumu sürekli erteliyordum. Keşke ertelemeyip Dt. Murat beye daha önceden gelseymişim. Eli gerçekten çok hafif hiç ağrı hissetmedim. Kesinlikle korkmadan gidebileceğiniz bir hekim kliniğin hijyeni de en üst seviyede.
Kemal YILMAZ
2023-03-05
Murat hoca Diş Fakültesi açsa hiç düşünmeden 2 evladımı da öğrencisi olarak gönderirim. Tüm ailemizi diş muayenesi korkularımızdan arındırdı. Israrla tavsiye ediyorum.
Fatoş Yılmaz
2023-01-22
Merve hoca çok guleryuzlu ve çok başarılı bir hekim. Gecenin bir yarısı gidip mızmızlık yapmama rağmen o kadar naif ve kibar yaklaştı ki gerçekten çok memnun kaldım böyle doktorlar iyiki var ❤️
selim cabir
2023-01-17
Çok profesyonel ve işinin ehli çalışanlardan oluşan profesyonel bir ekip. Diş önemli. Bu konuda güven duyabileceğim klinik burası diyorum. Ana diş gibi sağlam ve kullanışlı implant yaptılar. İşleri güçleri rast gitsin. Tekerlerine taş değmesin.
Nuri Yiğitoğlu
2023-01-03
Ankara'dan İstanbul'a gittim. 2 implant yaptırdım. Bütün çalışanları güler yüzlü ve Profesyonel. Murat hocam zaten işin ehli. Başarılar diliyorum.
Ecem Merve Okay
2022-10-22
Neredeyse 6 senedir hem ilaç allerjim hem de korkum yüzünden ağzımda sağlam diş kalmamıştı. Kıdem Diş Polikliniğiyle tanıştığım günden beri o kadar mutluyum ki anlatamam. Personellerinin ilgisi,temizliği hepsi harika. Ben Murat Hocada tedavi görüyorum ama tüm hekimlerinin çok iyi olduğuna eminim. Süreci hiç uzatmadan ve gereksiz işlemlerle vakit kaybetmeden tedaviyi planlayıp başladık. Tedavilerden sonra ağrı kesici içme gereği bile duymuyorum. Murat hocanın eli o kadar hafif ki ağrı çekmek mümkün değil. Hem dişçi korkumu yendim hem de ağrılarım kesildi. İyi ki diyorum sadece????
Burak Yilmaz
2022-09-26
Çalışanlar son derece nazik ve güler yüzlü. Ağrısız ve hızlı bir şekilde dişimdeki problemleri ortadan kaldıran Murat Hoca’ya çok teşekkürler...